۱۳۸۸ تیر ۵, جمعه

آیت‌الله منتظری: تغییرات‏ ‏عمده اى در آراى مردم داده شده است

‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏

‏(لا یحبو الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم )‏

‏ملت شریف و مظلوم ایران

‏ ضمن سلام و تحیت - در روزهاى اخیر شاهد تلاش و حضور پرشور و‏ ‏ایثارگرانه شما برادران و خواهران عزیز و بزرگوار، از زن و مرد، پیر و جوان و‏ ‏تمامى اقشار در صحنه تبلیغات انتخابات دوره دهم ریاست جمهورى‏ ‏بودم .

‏ ‏در این ایام قشر جوان با روحیه امید و براى رسیدن به خواسته هاى به حق‏ ‏خود به صحنه آمدند و شب و روز براى روز موعود لحظه شمارى کردند، و‏ ‏این فرصت بسیار مناسب و خوبى براى مسئولین نظام بود تا موقعیت را‏ ‏مغتنم شمرده و بتوانند بهترین رابطه دینى ، عاطفى و ملى را با قشر عظیم‏ ‏نیروى جوان و بقیه اقشار برقرار نمایند.

‏ ‏اما متأسفانه از این بهترین فرصت بدترین استفاده شد. با اعلام نتایجى که‏ ‏هیچ عقل سلیمى آن را نمى پذیرد و بر اساس شواهد موثق تغییرات‏ ‏عمده اى در آراى مردم داده شده است و به دنبال آن در پى اعتراض برخى از‏ ‏اقشار مردم به این نحو عملکرد، در جلوى چشم همین مردم که بار سنگین‏ ‏پیروزى انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلى را بر دوش خود حمل نمودند و‏ ‏با دست خالى در برابر گلوله هاى رژیم شاهنشاهى و توپ و تانک دشمن‏ ‏مقاومت کردند، و در جلوى چشم جهانیان و در حضور دوربین هاى‏ ‏خبرنگاران داخلى و خارجى به جان فرزندان این مردم و این مملکت افتاده‏ ‏و با شدت و خشونت کامل با زنان و مردان بى دفاع و دانشجویان عزیز‏ ‏برخورد کرده و آنها را سرکوب و مضروب و دستگیر نمودند; و اینک به دنبال‏ ‏تسویه حسابهاى سیاسى ، با فعالان و اندیشمندان و روشنفکران بر آمده و‏ ‏عده کثیرى را که بعضا از مسئولین بلند مرتبه نظام جمهورى اسلامى بوده اند‏ ‏بى جهت دستگیر و بازداشت مى‎کنند.

‏ ‏اینک بر وظیفه دینى و ملى و بر اساس آیه شریفه (و ذکر فان الذکرى تنفع‏ ‏المومنین ) و نیز با هدف خیرخواهى و آرزوى اصلاح امور، چند نکته را تذکر‏ ‏مى‎دهم :

‏۱ - ویژگى یک حکومت مقتدر - چه اسلامى و یا غیر اسلامى - آن است که‏ ‏بتواند دیدگاههاى موافق و مخالف را مورد توجه قرار دهد و با شرح صدر که‏ ‏شرط لازم حاکمیت است همه اقشار حق مخالفین فکرى و سلیقه اى خود را‏ ‏جذب و در امر حاکمیت سهیم نماید، نه اینکه آنان را به کلى طرد نموده و‏ ‏روز به روز بر تعداد آنان بیفزاید. من به خاطر موسوم شدن حاکمیت به‏ ‏حکومت دینى خوف آن دارم که کارها و اعمال مسئولین در نهایت باعث‏ ‏ضربه به دین و موجب خدشه در اعتقادات مردم گردد.

‏ ‏۲ - در رابطه با اوضاع کنونى و مسائلى که پس از انتخابات اخیر به وجود‏ ‏آمده و بسیارى از مردم دچار تحیر و بدبینى شده اند و بر اساس آموزه هاى‏ ‏دینى و اخلاقى ، از حاکمان و مسئولین مربوطه توقع دارند در چنین امر‏ ‏مهمى که حفظ حقوق عامه مردم است و در آن نمى توان به اصالت برائت‏ ‏تمسک کرد بلکه بایستى از طریق معتبر و مرضى الطرفین و بى طرف ،‏ ‏امانتدارى حاکمیت و دست اندرکاران آن احراز گردد. در چنین شرایطى‏ ‏انتظار آن است که حاکمیت پاسخى مقبول و معقول بدهد و با روشهاى‏ ‏صحیح ، بدبینى و شک و شبهه مردم را برطرف نماید; که در غیر این صورت‏ ‏موجب بى اعتمادى بیش از پیش مردم به حاکمیت شده و مشروعیت نظام و‏ ‏منتخب آن زیر سوال رفته و اعتبار آن مخدوش خواهد شد. بارها تذکر داده ام‏ ‏که آراء ملت امانتهاى مردمى و الهى هستند و حاکمیتى که بر اساس تصرف‏ ‏در آراء باشد هیچ نحو مشروعیت دینى و سیاسى ندارد.

‏ ‏۳ - از همه مردم به ویژه جوانان عزیز تقاضا مى‎شود که حق خواهى خود را‏ ‏همراه با صبر و متانت دنبال کنند و با کیاست و هوشیارى درصدد حفظ‏ ‏آرامش و امنیت کشور و پرهیز از هرگونه خشونت و کارهایى باشند که چهره ‏ ‏آنان و نیز خواسته مشروع و قانونى شان را مخدوش مى‎نماید و بهانه به‏ ‏دست افراد معلوم الحالى مى‎دهد که خود را در میان مردم جا زده و با ایجاد‏ ‏اغتشاش و تخریب و آتش زدن اماکن شخصى و عمومى ، قصد ایجاد فضاى‏ ‏رعب آور و امنیتى کردن کشور را دارند. لازم است ضمن حضور آگاهانه و با‏ ‏هوشیارى کامل اجازه دهند تا کاندیداهایى که حقشان تضییع شده کار‏ ‏قانونى خود را دنبال نمایند.

‏ ‏۴ - به همه مسئولان و دست اندرکاران و همچنین به مأمورین نظامى و‏ ‏انتظامى توصیه مى‎کنم دین خود را حفظ و آن را به دنیاى دیگران نفروشند و‏ ‏توجه کنند که عبارت “المأمور معذور” در پیشگاه خداوند متعال به هیچ وجه‏ ‏پذیرفته نیست . جوانان معترض را فرزندان خود دانسته و از برخوردهاى‏ ‏خشن و غیر انسانى دست برداشته و با عبرت از سرنوشت گذشتگان ، بدانند‏ ‏که دیر یا زود عاملین ظلم به مردم از کیفر و عقوبت دنیوى و اخروى مصون‏ ‏نخواهند بود. در این زمان نمى توان با سانسور و قطع و محدود نمودن‏ ‏امکانات ارتباطى حقایق را از دید مردم پنهان نمود.

‏ ‏در خاتمه از خداوند متعال توفیق همگان را در خدمت به اسلام و مسلمین ،‏ ‏و نیز عزت و سربلندى ملت عزیز ایران را مسألت مى‎نمایم .

‏ ‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

‏۲۶ خرداد ۱۳۸۸‏
‏حسینعلى منتظرى

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر